Gürcistan'da 3 gün (Tiflis ve Batum)

Gürcistan, Türkiye dışında bir ülkede ilk kez kamp yaptığım yer olarak anılarımdaki yerini aldı. Gürcistan'ı gezip görmek isteyenler ve kamp yapmayı düşünenler için deneyimlerimi aktarmaya çalışacağım.
Tiflis


Türkiye`den Sarp sınır kapısına ulaşım:
Türkiye tarafından sınır kapısına kendi aracınızla veya aracınız olmadan da gidebiliyorsunuz. 5 tl karşılığında Artvin`den sınır kapısına dolmuşlar kalkıyor. Kendi aracınızla gittiğinizde orada park edecek bir yer yok. Yani bırakayım arabamı yürüyerek gireyim 2-3 gün sonra dönüp aracımı park ettiğim yerden alayım gibi bir olay yok.

Sarp sınır kapısından Gürcistan'a giriş:
Biz Gürcistan'a Sarp sınır kapısından(Gürcü'ler buna Sarpi diyor) giriş yaptık. Sınır kapısından bayram-seyran, özel günler, tatil günlerinde, resmi tatil zamanlarında giriş yapmak tam bir çileye dönüşüyor. Sınır kapısından geçişiniz saatleri (3 saat falan) bulabiliyor.
O yüzden benim tavsiyem sınır kapısını kullanacaksanız eğer; rastgele sakin, sıradan bir gün seçin.
Sınır kapısından girişte (yeni kimlik kartınızla gidiniz eski kimliklerde sorun çıkartabiliyorlar) orada temin edebileceğiniz (zaten insanların elinde görürsünüz) küçük saman kağıdında bir belge üzerine bilgilerinizi yazıyorsunuz buna ilave olarak Yurt dışı çıkış harç pulu satın alıyorsunuz. Bunlar yaklaşık 15-20 TL tutuyor.
Sınır kapısının; Türkiye tarafında ve Gürcistan tarafında belgeleriniz kontrol ediliyor. Bu geçiş sürecinde bizim kontrol bölgesi ile Gürcistan kontrol belgesini değerlendirmenizi rica ediyorum. (Hala bir iyileştirme olmadıysa tabi, eskisi leş gibiydi)

Gürcistan`a araba ile gitmek:
Bu arada arabayla da giriş yapabiliyorsunuz ama araç girecek kişinin üzerine olmalıymış. Kiralık bir araçla giremiyorsunuz. Ayrıca; araçla giriş yaptıktan sonra araca sigorta yaptırmanız da gerekiyor. Gürcü polislerinde Türk araçlarına pek hoşgörülü yaklaşmadıkları da duyduklarım arasında.
Biz toplu taşıma ve yaya olarak bu geziden keyif aldığımız ve bu olumsuzlukları da göz önüne aldığımızda araba ile Gürcistan`a gitmek pek akıl karı gibi durmuyor.

Gürcistan'da para harcamak, bozdurmak:
Sarp sınır kapısından Gürcistan'a girdiğinizde sizi Döviz büroları karşılıyor. Gürcistan'ın para birimi Lari arkadaşlar ve bizim paramızdan daha değerli (2018 de yaklaşık 3 katıydı). Mecbur kalmadığınız sürece kesinlikle sınır kapısı yakınlarında para bozdurmayınız. Bozduracaksanız da çok çok az bir miktar bozdurunuz. Şehir merkezine gidildikçe daha iyi fiyatlara para bozdurabiliyorsunuz. Döviz bürolarında Türk lirası bozdurabiliyorsunuz. Yani yanınıza dolar, euro ya da başka para birimleri almakla uğraşmayın.

Sarp sınır kapısından Batum'a gidiş:
Sınır kapısından kalkan dolmuşlarla 1 lari karşılığında Batum'a (Gürcüler buraya da Batumi diyor) gidebiliyorsunuz. Otostop çekmeyi deneyebilirsiniz ama 1 saatlik deneme sonrası bizi aracına kimse almadı:) Hatta sınır kapısından araçlarıyla giriş yapan Türkler bile:)
Sınır kapısı ile Batum arası yaklaşık 15 km civarında ama dur kalk falan 30 dk'yı buluyor şehre varması.
Dolmuş sizi şehir merkezinde indiriyor ama indiğiniz yerin -Hindistan´da karmakarışık bir pazar yeri değilde- Batum olduğunu 10 dk'lık şok sonrası algılayabiliyorsunuz. Sınır kapısından Batum`a gidene kadar gördükleriniz bizim karadeniz kıyısının bir yansıması gibi.
Dolmuştan indiğinizde 5 dk  yürüyerek deniz kenarına varıyorsunuz. Zaten deniz kenarı da Batum'un merkezini oluşturuyor. Her şey -yeni binalar- deniz kenarına konumlandırılmış. 
 Güzel, canlı, hareketli ve çok fazla Türk var. Kulağınıza etraftan sürekli Türkçe kelimeler geliyor.
Bolca kumarhane var tabi, neredeyse adım başı ama oynamadığımdan içlerine girmedim.
Şehrin sahil kısmı modern yüksek binalarla dolu ben pek sevmedim buraları ama bir turlayın gitmişken. Ali ve Nino`nun heykeline bakın. Ters yapılmış bina var restaurant olarak kullanılıyor.
 Sarp sınır kapısı konumu için tıklayın

Gürcistanda yemek yemek:
Gürcistan`da yeme içme olarak söyleyebileceğim pek bir şey yok. Karnımız acıktığında bir dükkana girdik ve menüden "haçapuri" (yaklaşık 25TL) seçip yedik. Haçapuri oranın meşhur yemeklerindenmiş, aslında güzel bol peynirli ve yumurtalı çok doyurucu güzel bir pide çeşidi kendileri.

Ayrıca yol üzerlerinde de bolca pide tarzı şeyler yapan hamur-işi dükkanları görüyorsunuz. Acıktığınızda ayaküstü hemen 1 lariye bir pide alıp yiyebilirsiniz.
Gürcü`lerin milli içeceği armut suyuymuş, bira şişesine benzer bir dış görünüşü var. Ben denedim tadı bildiğiniz aromalı gazoz gibi armut tadını ayıramadım.

Gürcülerle iletişim kuramazken:
Batum`u tüm gün dolaştıktan sonra akşam vakti trenle Gürcistan`ın başkenti Tiflis`e geçmeye karar verdik. Vermez olaydık:/ Tren istasyonunu sorup öğrenene kadar harcadığımız zamanda Tiflis`e varırdık herhalde. Batum`da sokakta ingilizce bilen kimseye rastlamadım. Tren istasyonunu sormak için “çufçuf”diyorum. Tık yok ve bu durum 4-5 kez tekrarlandı. Sonrasında bir şekilde tren istasyonunu bulsakta trende yer olmadığını öğrenince geceyi Batum`da çadır kurarak geçirmeye karar verdik. Bu arada tren istasyonundaki memurlar ingilizce biliyorlar. Ayrıca dolmuşcular da ücret alırken veya gideceğiniz, ineceğiniz yer iletişimini sağlayacak kadar Türkçe biliyorlar.
Arkamızdaki Kilise Metekhi ve Rike Park'ın hemen yanında bu kadar iletişimsizlikte fotoğrafı iyi çektirmişiz:)


Batum`da çadır kurmak:
Sahilde Batum şehrinin güzel manzarasını gören bir çadır alanı bulduk sahilde ve geceyi orada geçirdik. Şehir merkezinde denize yakın büyük bir yeşillik alan var ve burada da çadırlar vardı ancak o bölge o kadar kalabalık ve gürültülüydü ki biz oraya kurmak istemedik. Tiflis'te ise çadır kurmak için en güzel alan Rike Park görünüyor ama orasıda çok kalabalık güvenik görevlileri dolaşıyor. Çadırınızı kurduğunuzda kaldırmanızı isteyebilirler :/
Biz Rike Park'ta bir sanat galerisinin önünde (konum için tıklatın) uyku tulumları içerisinde (üstü kapalı bir alandı) güzel bir gece geçirdik.
Rike Park içerisinde wc'ler var bakımlı ve ücretli
Tren İstasyonun tam karşısındaki sahile kurduk çadırı. Konum aşağıda:)

Batum`dan Tiflis`e nasıl giderim:
Batum'dan Tiflis'e geçmek için bir kaç seçenek mevcut; bunlardan birisi tren; normal ve lüks şeklinde iki fiyat seçeneği var. Normal olan fiyat olarak uygun aslında ama yer bulamıyorsunuz. Lüks olanda yer var ama çok pahalı. 
Tiflis'e geçmek için diğer seçenekler ise otobüs, dolmuş ve taksi. Bu araçlar da tren istasyonunun bulunduğu bölgeden kalkıyor. Yan yana küçük bir kaç yazıhane var.
Araçla giderken de yine oradaki görevliler sizi; zaten o yönde hareket eden başka bir araba, taksi, aile aracı vs... ona dahil ediyorlar ya da direkt Tiflis'e giden dolmuşlara bindiriyorlar.
Bu arada bahsettiğim yazıhanelerindeki çalışanlar biraz çakal ve yüksek fiyat söyleyebiliyorlar. O yüzden pazarlık yapmayı deneyin.
Batum'dan dolmuşla Tiflis'e ulaşmak 6 saat sürüyor. 

Tiflis, Davit Angashenebeli Caddesi

Bu tabela Davit Angashenebeli Avenue'da çekildi. Burası Rike Park'tan uzak bir nokta ama şehirden ayrılırken en azından yürüyerek geçmenizi tavsiye edebileceğim güzel bir cadde. Caddenin isminin yazılı olduğu tabela önünde binlerce insanın fotoğrafını görebilirsiniz instagramda baktığınızda:)

Batum'dan Tiflis'e bisikletle geçmeniz çok zor olur arkadaşlar yol 6 saat sürüyor. Köylerin kasabaların arasından geçiyorsunuz. Zor ama güzel bir yolculuk olur:)
İki şehir arasındaki yollar genellikle düz ama Tiflis'in içi özellikle çok fazla tepe ve yokuşla dolu. Belki fotoğraftaki gibi bir bisiklet işinizi görebilir:)

Gürcistan'ın Başkenti Tiflis'teyiz:
Tiflis'e vardığımızda ulan biz nereye geldik şaşkınlığını yine yaşıyoruz o karmakarışık ortamı gördükten sonra. Ama biraz yürüyüp arka sokaklarına ilerlediğinizde bu şoku üzerinizden atıp, güzel, eski yapıları korunmuş, alçak binaları olan bir Avrupa şehrinde dolaşıyor gibisiniz.

Tiflis'te dolmuştan indiğiniz yerin hemen yanında bir metro hattı bulunuyor (yaklaşık 4dk yürüme). Gişeden alacağınız biniş kartlarıyla ulaşım sağlayabiliyorsunuz. Tabelalar ve uyarılar hep Gürcüce ama:/
Tren gişesindeki kadından Rike Park'ın Tiflis'in merkezi ve gezilesi bölgesi olduğunu öğrendikten sonra atladık trene ve birazda gezmek amacıyla bir kaç durak öncesinden inerek Rike Park'ı bulmaya koyulduk:) Tiflis'i yürüyerek gezmek isterseniz eğer; ilk ulaşmanız gereken noktanın Kasveti Kilisesi (Kashveti Church) olması gerektiğini unutmayın. Şehrin bir çok turistik ve gezilesi noktası bu kilisenin olduğu caddenin devamında. Kilise tam arkanızdayken sola dönüp ilerlerseniz. 
Kasveti Kilisesi'nden o kadar bahsetmişken fotoğrafını da buraya koymamak olmaz:)
Kasveti Kilisesi Tiflis (Konumu için tıklayın)

Parlamento binasını, şehrin meydanlarını, sokak sanatçılarını görmüş olursunuz. Yine aynı yolun devamında daralan arnavut kaldırımlı güzel ve uzun bir yolda; sağınızda solunuzda hediye dükkanları, yerel yiyeceklerinde satıldığı dükkanları, kahvecileri görürsünüz. Bu güzel turun ardından da Rike Park'a varmış bulunuyorsunuz. Kilise`den Rike Park arası km olarak çok uzun olmasa da sallana sallana gittiğimizden, yolda bir şeyler atıştırıp kahve içmekten, sokakta resim çizenlere bakmaktan bir kaç saati buldu gidişimiz. Ve gerçekten zevkli bir yürüyüştü.
Tiflis`teki önemli ve canlı caddelerden birisi de Davit Agmashenebeli Avenue. Burası Rike parka biraz uzak olsa da vaktiniz varsa yürümek için dönüş rotanıza ekleyebilirsiniz. İnstagram da yerlerde aratırsanız burada çekilmiş bolca fotoğraf görebilirsiniz.

Rike Park güzel düzenlenmiş büyük hoş bir park. Parkta teleferik bulunuyor (ücretli) ve bununla şehri tepeden görebileceğiniz bir noktaya çıkabiliyorsunuz. Parkın yakınlarındaki geç saatlere kadar açık.

Tiflisteki ilk günümüzü metro yürüme teleferik şeklinde yaparken şehir merkezinden tekrar Batum'a gidecek dolmuşlara gideceğimiz yere varırken komple yüryerek döndük ve bu dönüşümüzü de şehrin başka yerlerinden yaparak farklı yerleri de keşfettik.
Tiflis - Kura Nehri
Bu fotoğraf kasveti kilisesine giden yol üzerinde. Fotoğraf çektirdiğimiz bu köprülerden çok fazla var. Altımızdan Kura nehri akıyor.


Gürcistan`da alkol olayı:
Öncelike şunu belirteyim hem Tiflis hem de Batum`da bolca market ve bakkal var. Bakkaların çoğu bizim Türkiye`de bile tüketmediğimiz Türk üretimi olan abur cuburlarla dolu.
Alkole gelecek olursak; ben farklı lezzette biraları denemeyi seviyorum. Orada da bir çok farklı markada bira vardı. Hatta bidonla satılanlar falan var:) Biranı alıp istediğin gibi sokakta içerek ilerleyebiliyorsun. Kimse dönüp bakmıyor bile. Gürcü parası larinin bizim TL`den pahalı olmasına karşın biraların neredeyse hepsini bizim ülkemizdekinden daha ucuza içebiliyorsunuz.
Duty free den bir vodka almışız 4 euro:)

Sonuç ve Tavsiyeler
Özetleyecek ve kıyaslama yapacak olursam; Tiflis Gürcistan`dan daha farklı ve güzel. Batum`a bir daha gitmem ama Tiflis`e giderim. Planlarınızda Gürcistan varsa eğer; uçağa atlayıp direk Tiflis`e gitmenizi tavsiye ederim. Hem şehrin güzelliği olarak hem de sınır kapısından araçlarla Tiflis`e ulaşmak için harcadığınız zaman ve para olarak.
Batum'da daha fazla olmak üzere Tifliste'de çok fazla Türk işletme ve bizden esinlenen yemekler görebiliyorsunuz.

Batum`da konaklama hariç bir kişinin yeme-içme dolaşma masrafı 150 TL yi buluyor. Batum`dan Tiflis`e araçla gittik ve kişi başı 60 TL gibi bir şey harcadık.
Tiflis - Davit Angashenebeli Caddesi (konum için tıklayınız)
Sormak istediklerinizi yorum olarak iletebilirsiniz. Okuduğunuz için teşekkür ederim:)

Yorumlar

Popüler Yayınlar